Головна » Статті » Культура Гуцульщини |
Що на столі різдвяному? У вечір перед святом народження Сина Божого, коли за столом збирається вся родина, з’їжджаються з усіх усюд до батьківських хат діти й онуки, на стіл викладають 12 страв. Кожна з них має своє магічне значення. Чому саме така кількість смаколиків є на наших столах запитуємо методиста з питань фольклору коломийського районного управління культури, що на Івано-Франківщині, Миколу Кавацюка. --12—цифра сакральна,--мовить знавець народних традицій,-- Зокрема є 12 місяців у році, 12 апостолів було з Ісусом Христом. А ще 12 страв можна порівняти із підсумками року. Люди трудилися а тепер всі разом споживають плоди своєї праці. --Головною стравою на Святвечір є кутя, навіть всі її складові, мають символічне значення. --Як зеренця у каші тримаються вкупі, такою згуртованою має бути вся родина. Та й будь-яке зерно — символ багатства, достатку, добробуту. До речі, кутю в різних регіонах варять по-різному. Як правило, це пшенична або ячмінна каша, а на Півдні України її готують з рису. Та кожна складова куті справді символічна: мед це —любов та кохання між подружжям, мак—захист від злих сил, горіхи—розум, родзинки—краса. Уже в сучасному варіанті до куті додають халву. --Що ще має бути на святковому столі? -- Це залежить від регіону України. Але є щось загальне. Зокрема на Святвечір їдять лише пісні страви, бо це останній день пилипівського посту. Смакують варениками (з картоплею, капустою, грибами, маком, рибою, сушеними фруктами), пісними голубцями з пшоном, товченою картоплею чи рисом із квашеної капусти. Ці страви символізують багатство та повноту роду. Кладуть на стіл і пісний борщ—знак суєтного буденного життя. Смажена риба і маринований оселедець – символи християнства. Мариновані білі гриби й капуста тушкована з грибами—віщують те, що в родині народиться багато дітей. Печуть і квасолеві пиріжки, знаки грошового прибутку. Їдять залюбки й картоплю (обчищену або в мундирах) присмачену підливою з олії та часнику, капусту з морквою і цибулею (свіжу чи квашену), горох з олієвою підливою. Ці страви символізують щоденну важку працю. Усе це запивають узваром із сушених груш, яблук, слив. Дехто додає чорноплідну горобину, малину, вишні. Такий напій символізує те, що родина позбудеться у наступному новому році всіх бід. --Які є ще атрибути святої вечері, окрім 12 страв? --Практично кожна річ у цей час наділяється якимось сакральним сенсом. Це й дідух, який вносить господар. Він -- пам'ять роду. Велике значення має і сіно. Його для урочистого дня бережуть з першого літнього покосу. Сіно ставлять під стіл та на стіл. Причому ретельно стежать, аби суха трава була м’якенькою без колючих гострих стебел, щоби ніхто в родині не сварився. У сіно, що під столом, перед вечерею сідають діти та імітують голоси домашніх тварин. Таким чином заворожують на приплід худоби. А християнське значення сіна—символ того, що маленький Ісус народився у вертепі, і Його поклали у жолоб, де була суха трава для худоби. Накривають стіл найкращою скатертиною, білою або кольоровою, тканою чи вишитою. На Заході таку святкову скатертину називають обрусом. У деяких частинах України стіл накривають спеціальним великим вишитим рушником. --І вже після цього можна викладати на стіл смаколики? --Не зовсім. Адже по кутах столу, ще перед тим, як його застеляють, викладають по три зубки часнику, аби нічого лихого не було за вечерею. Згодом стіл обв’язують мотузкою, і по кутках додатково в’яжуть великі вузли на знак того, щоби ворогам рот не відкривався. Посередині однієї зі сторін столу кладуть три великі пишні калачі. Біля них кладуть і запалюють воскову велику свічку. І лише тоді можна вже викладати смаколики та починати святу вечерю. Сабіна РУЖИЦЬКА Матеріали видавництва " Експрес" | |
Переглядів: 508 | |
Всього коментарів: 0 | |